توییتر (Twitter)

 توییتر (Twitter) 

ساده‌ترین پاسخ برای پرسش «توییتر چیست؟» می‌تواند این باشد که توییتر (Twitter) یک شبکۀ اجتماعی متن‌محور و محبوب در جهان است که مخاطبان خاص خود را دارد. این شبکۀ اجتماعی در داخل ایران فیلتر است، اما نکتۀ جالب این است که اکثر اخبار حوزه‌های مختلف و محتواهای طنز کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و… برای اولین‌بار در توییتر منتشر می‌شود. توییتر دقیقاً مثل آبشار عمل می‌کند؛ محتواهای دست‌اول و اخبار موثق ابتدا داخل توییتر منتشر شده و بعد در تلگرام، اینستاگرام و جاهای دیگر پخش می‌شوند. اوایل دهۀ ۸۰ شمسی، اخبار قابل اتکا را حتماً باید از زیرنویس شبکۀ خبر تلویزیون یا روزنامه‌ها دنبال می‌کردیم؛ اما امروزه به‌خاطر پیشرفت رسانه‌ها، هر خبرنگار و هر شهروندخبرنگاری به‌نوعی برای خود رسانه به حساب می‌آید و می‌توان اخبار قابل اتکا را از صفحۀ آن شخص دنبال کرد یا با دنبال‌کردن هشتگ‌های داغ توییتر فارسی، از اخبار داغ روز باخبر شد.

توییتر چیست؟

واژۀ توییتر از نام‌آوای صدای گنجشک در طبیعت گرفته شده است. در فارسی به صدای گنجشک می‌گوییم «جیک جیک» و در انگلیسی می‌گوییم «Twitter». وجود پرنده در لوگوی توییتر هم به همین خاطر است. هم از طریق اپلیکیشن موبایل و هم از طریق نسخۀ وب می‌توانید به این شبکه دسترسی داشته باشید. به هر نوشته‌ای که در این شبکه منتشر می‌کنید یک توییت گفته می‌شود و به‌طور پیش‌فرض تمام کاربران و حتی کسانی که در این شبکه اکانت ندارند می‌توانند توییت شما را مشاهده کنند. (البته امکان تغییر تنظیمات اکانت توییتر از حالت عمومی به حالت خصوصی هم وجود دارد. شاید گاهی‌اوقات به فکر پاک‌کردن اکانت توییتر خود افتاده باشید، اما با تغییر تنظیمات می‌توانید حالتی را انتخاب کنید که فقط فالوئرهای شما بتوانند توییت‌هایتان را ببینند.)

در توییتر می‌توانید کاربران موردعلاقۀ خود را فالو کنید و به‌روزرسانی‌های آن‌ها و نیز توییت‌هایی را که می‌نویسند در تایم‌لاین خود مشاهده کنید. هر کاربر می‌تواند اطلاعات گوناگونی را با بقیه به اشتراک بگذارد. اطلاعاتی از قبیل متن (با محدودیت ۲۸۰ کاراکتر)، عکس، ویدئو، لینک‌ وب‌سایت‌های گوناگون و نقل‌قول‌کردن توییت‌های دیگران. برای آشنایی با ترفندهای توییتر و اصطلاحاتی که در توییتر استفاده می‌شود، مانند «ریتوییت»، «هشتگ»، «منشن» و یا سؤالاتی که برایتان پیش می‌آید از قبیل اینکه «فیواستار در توییتر چیست؟» می‌توانید نگاهی به فهرست اصطلاحات توییتر فارسی بیندازید.

جالب است بدانید که براساس رتبه‌بندی Alexa، توییتر قبل از فیلترشدن جزو پنج سایت محبوب در ایران محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر براساس رتبۀ الکسا حتی جزو ۵۰ سایت محبوب ایران هم دیده نمی‌شود. طبق آمارهای مختلف موجود در اینترنت، حدس می‌زنم که رتبۀ توییتر بین ۵۰تا۱۰۰ سایت محبوب کشور باشد.

تمام خدمات مربوط به توییتر را در پنل شبکه های اجتماعی آنلاین استار خواهید داشت

تاریخچۀ توییتر چیست؟

توییتر پروژه‌ای بود که شرکت Obvious در مارس ۲۰۰۶ آن را به‌عنوان شرکتی پادکست‌محور ایجاد کرد؛ اما بعدها به نسخۀ اولیۀ همین توییتری تبدیل شد که امروز در دسترس ماست. نمونۀ اولیۀ توییتر، به‌عنوان سرویسی داخلی برای کارکنان Odeo استفاده شد و نسخۀ کامل آن در تاریخ ۱۵ژوئیه۲۰۰۶ معرفی گردید.

طرح اولیه توییتر

توییتر به‌عنوان نوعی میکروبلاگینگ در مارس ۲۰۰۶ به‌دست جک‌ دورسی (Jack Dorsey) بعد از جلسات مداوم با ایوان ویلیامز (Evan Williams) ایجاد شد و در ژوئیۀ ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. (میکروبلاگینگ نوعی وبلاگ‌نویسی است که به کاربران امکان نوشتن متن‌های کوتاه و انتشار آن‌ها را می‌دهد. وبلاگ‌نویس‌ها معمولاً در ‌سایت‌های مختلف فعالیت می‌کنند و در حوزه‌های مختلفی همچون سیاست، ورزش، آشپزی، تکنولوژی و مد می‌نویسند.) در کنفرانس تعاملی سال ۲۰۰۷ که طی آن بیش از ۶۰هزار توییت ارسال شد، توییتر رشد انفجاری خود را شروع کرد. درواقع، آن‌ها از این کنفرانس استفاده کردند و پایگاه کاربران خود را افزایش دادند. این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰میلیون کاربر داشت که در حال حاضر ۳۴۰میلیون توییت در هر روز می‌فرستند و بیش از ۱٫۶میلیارد جست‌وجو در توییتر انجام می‌شود. ابتدا در توییتر فقط ظرفیت نوشتن و انتشار ۱۴۰ کاراکتر وجود داشت، اما در سال ۲۰۱۷ تعداد کاراکترهای قابل استفاده در توییتر به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافت.

این شرکت ابتدا در کالیفرنیا به ثبت رسید و در حال حاضر دفتر اصلی توییتر در سان‌فرانسیسکوست؛ ولی هم‌اکنون توییتر در نقاط مختلف جهان دفتر دارد و مشغول فعالیت است.

اولین توییت در توییتر را جک‌ دورسی در ۲۲مارس۲۰۰۶ در ساعت ۱۲:۲۰ بعدازظهر زد. او در توییت خود به راه‌اندازی توییتر اشاره کرد و نوشت: «من توییترم را فعال کردم»

اولین توییت

اینکه اولین توییتِ توییتر دارای غلط املائی است نشان می‌دهد که کلاً هدف توییتر داشتنِ غلط املائی است؛ پس زیاد سخت نگیرید، البته بعضی از کاربران معتقدند که Twttr کوتاه شدۀ Twitter است.

توییتر در سال ۲۰۰۶ با شعار «چه کار می‌کنید؟» (What are you doing) پا به میدان وب گذاشت؛ اما در نوامبر ۲۰۰۹ این شعار به «چه ‌چیزی در حال رخ‌دادن است؟» (s happening’What) تغییر کرد. در ژوئن ۲۰۱۲، تعداد کاربران توییتر از مرز ۲۰۰میلیون نفر گذشت و تعداد ۲۰۰میلیون توییت در روز به ثبت رسید. این عدد برابر با نوشتن ۱۰میلیون صفحه کتاب در روز است یا برابر با نوشتن ۸۱۶۳ نسخه از کتاب جنگ و صلح اثر لئو تولستوی.

توییتر این امکان را برای شما فراهم می‌کند که:

  • از توییت‌ها برای ترویج نتایج تحقیقات خود استفاده کنید؛ مثلاً لینک‌دهی به مطالب وبلاگ، مقالات ژورنال‌ها و موارد دیگر.
  • با توییت و ریتوییت، محتوای خود را به دست افراد بسیار زیادی برسانید.
  • سایر متخصصان حوزۀ فعالیت خود را دنبال کنید.
  • با افراد بسیار زیادی ازجمله متخصصان ارتباط برقرار کنید.
  • از آخرین اخبار و تحولات آگاه شوید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • مخاطبان جدیدی پیدا کنید.
  • دربارۀ کارهای خود بازخورد و فیدبک بگیرید و به دیگران نیز بازخورد دهید.
  • بحث‌ها و گفت‌وگوهای انجام‌شده دربارۀ رویدادهای مختلف را دنبال کنید؛ ازجمله کنفرانس‌ها و سمینارهایی که نمی‌توانید به‌صورت حضوری در آن‌ها شرکت کنید.
  • به‌عنوان شخصی با هویت خاص معرفی شوید.
  • تمام خدمات مربوط به توییتر را در پنل شبکه های اجتماعی آنلاین استار خواهید داشت

درباره‌ی فرزاد تفضلی

همچنین ببینید

نوتیفیکیشن تبلیغاتی تلگرام

ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی می‌تواند برای برنامه‌های متفاوت تبلیغاتی، بسیار موثر و کاربردی باشد. از آنجایی که نرخ بازدید و بازدهی بالایی دارد، برندهای زیادی از تبلیغات نوتیفیکیشن استفاده می‌کنند. برخلاف تبلیغات سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *